Wat zijn de verwachtingen voor de Nederlandse Export in 2018
10 april 2018 - Amsterdam Arena
  • Toevoegen aan agenda 10-04-2018 08:57 10-04-2018 08:57 Trends in Export 2018 Dit jaar staat het thema: 'Handel binnen de Europese interne markt' centraal. Al jaren gaat het overgrote merendeel van onze export naar landen binnen de Europese Unie. Vanaf 1 januari 2016 is Nederland voorzitter van de EU. Amsterdam, Schipol, David Ricardostraat 1, 1066 JS Amsterdam, Netherlands salih.yilmaz@atradius.com DD/MM/YYYY

Vertrouwen exporteurs op hoogste niveau sinds crisis

Amsterdam, 10 april 2018 - Vertrouwen Nederlandse exporteurs in laatste 10 jaar nog nooit zo groot - ruim 3 op 5 exporteurs verwachten omzetgroei - bedrijven willen vooral groei in Europa realiseren

Nederlandse exporteurs waren in de afgelopen tien jaar nog nooit zo optimistisch als nu. Het vertrouwen in het economische klimaat is in 2018 gestegen tot een 7,2. Hiermee bevindt het vertrouwen zich op het hoogste niveau sinds de crisis. Ook over de komende jaren zijn exporteurs onverminderd positief. Zo verwachten ruim 3 op de 5 bedrijven een stijging van de exportomzet. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de twintigste editie van Trends in Export, het jaarlijkse onderzoek van Atradius en ondernemersorganisatie evofenedex.

In 2017 kwam de gerealiseerde stijging van de exportomzet (8 procent) vrijwel overeen met de verwachting (9 procent). Ook in 2018 verwachten exporteurs een omzetstijging van rond de 9 procent. Driekwart van de bedrijven die vorig jaar een stijging in omzetgroei realiseerden, geven aan dat dit komt door de toename van het aantal orders van klanten. 47 procent zegt dan ook geprofiteerd te hebben van een gunstige economische situatie in hun belangrijkste exportmarkten. Dat is 10 procent meer dan een jaar geleden.

Exporteurs betreden minder vaak nieuwe markten
De uitbreiding met nieuwe exportmarkten (43 procent) was in 2017 minder belangrijk voor de omzetgroei dan in 2016 (48 procent) en 2015 (55 procent). Uit het onderzoek blijkt verder dat jaarlijks sowieso minder exporteurs nieuwe markten betreden. In 2017 gold dit voor 29 procent van de bedrijven: het laagste percentage sinds 2015. Waarschijnlijk gaat deze ontwikkeling zich ook in 2018 voortzetten.

De Verenigde Staten en de Verenigde Arabische Emiraten worden het meest genoemd als nieuwe exportmarkt. 11 procent van de exporteurs heeft deze markten in 2017 voor het eerst betreden. Spanje, Polen en China maken de top 5 volledig. Iran, dat vorig jaar nog op de eerste plaats stond, keert dit jaar niet in deze ranglijst terug. Net als in de afgelopen jaren liggen volgens de exporteurs de meeste kansen in Europa, dat als aandeel in de totale exportomzet van Nederland groeit. Het belang van de EU neemt dan ook toe op middellange termijn.

“Uit ons onderzoek blijkt dat de BRIC-landen deels als afzetmarkt zijn weggevallen en exporteurs het dichterbij huis zoeken. Het grootste deel van de export vindt dan ook van oudsher binnen Europa plaats, dat ook in de komende jaren als exportmarkt aan belang wint”, zegt Tom Kaars Sijpesteijn, algemeen directeur van Atradius Nederland. “Nederlandse exporteurs kiezen steeds vaker voor bekend terrein, ook vanwege de ervaring dat zij tijdig worden betaald voor hun diensten. Bovendien is het lastiger in andere delen van de wereld de juiste handelsrelaties te vinden dan dichtbij huis. Een goede screening van afnemers buiten Europa kan Nederlandse bedrijven meer kansen bieden om toch nieuwe markten te betreden”.

“Veel bedrijven hebben al een goede geografische spreiding en focussen op het uitbreiden van hun marktaandeel per land of regio. In het verlengde hiervan hebben zij de meest voor de hand liggende markten al betreden. Wat hierbij ook een rol speelt, is de wereldwijde economische groei. Het spreekt voor zich dat exporteurs hun activiteiten uitbreiden in bestaande markten om daar van de groei te profiteren”, benadrukt Bart Jan Koopman, directeur van evofenedex. “Tegelijkertijd is het voor sommige bedrijven lastig om te groeien vanwege een gebrek aan productiecapaciteit, langere levertijden en het moeilijk kunnen vinden van geschikt personeel.”

Over Trends in Export
Trends in Export 2018 gaat in op de vraag in hoeverre exporteurs de positieve verwachtingen over 2017 hebben gerealiseerd en welke ontwikkelingen zij in 2018 verwachten. Van december 2017 tot en met en februari 2018 hebben in totaal 300 ondernemingen de vragenlijst volledig ingevuld, een mooie dwarsdoorsnede van exporterend Nederland wat betreft branche en bedrijfsgrootte. Gemiddeld hebben de ondernemingen 105 personen in dienst, van wie 7 exportmedewerkers. Zij hebben gemiddeld 25 jaar exportervaring en exporteren naar 25 landen. Het is de twintigste keer dat Trends in Export door Atradius en evofenedex is uitgevoerd.

Over Atradius 
Atradius biedt wereldwijd kredietverzekeringen, borgstellingen en incassodiensten aan via strategische aanwezigheid in meer dan 50 landen. De producten van Atradius op het gebied van kredietverzekering, borgstelling en incasso helpen bedrijven over de hele wereld om zich in te dekken tegen betalingsrisico’s die verbonden zijn aan de verkoop van producten en diensten op krediet. Atradius maakt deel uit van Grupo Catalana Occidente (GCO.MC), een van de grootste verzekeraars in Spanje en een van de grootste kredietverzekeraars ter wereld.

Over evofenedex 
evofenedex is dé vereniging voor bedrijven met een logistiek of internationaal belang. Via evofenedex nemen zij hindernissen in de logistiek en internationaal ondernemen weg en voegen zij kansen toe. Regionaal, nationaal en internationaal. Van een veiliger en efficiënter magazijn, slimmer vervoer, goede opslag van gevaarlijke stoffen tot meer export. Met ruim 15.000 leden is evofenedex een krachtig collectief van handelaren, producenten en exporteurs die samen werken aan 360 graden logistiek en internationaal ondernemen.

Voor meer informatie:
Atradius
Corporate Communications & Marketing
Mariëlla Dalstra-van Emst
Tel. +31 (0)20 553 2394
Mob. +31 (0)6 1297 8985
E-mail: mariella.dalstra@atradius.com